Tengerjáró hajók, holland hajógyár és egy kérész ivaréretté válása voltak a mai látványosságok.
Tegnap egy Stanca nevű település mellett kempingeztünk. Sztoji megint egy kiváló helyet talált éjszakára, nyárfák között. A Duna-parton régebben kivágott fák tönkje természetes stégként segítette a ki- és beszállást.
Indulás után az első szakaszon lényegében semmi érdekes nem történt. A víz nyugodt volt, újra olyan, mint ami nem folyik. 25 kilométer után, Gropeni-nél kötöttünk ki. Itt aszfalt út vezet le a partig (ami errefelé azért annyira nem egyértelmű), ez pedig, úgy tűnik, hozzájárul ahhoz, hogy sokan kijöjjenek horgászni, piknikezni. Itt kezdődik a Calia sziget, amelynek a bal oldalán mentünk tovább, míg a hajózási útvonal jobbra kerüli. A "mellékágban" fehár alapon fekete számok jelölik a főággal való találkozásig hátra lévő kilométereket, ez esetben ez kilenc volt.
Brajla előtt, Chiscani-nál egy öntözőcsatorna folyik a Dunába. mellette található a fenti épület, amiről úgy gondoljuk, hogy szivattyúház lehet. Látványos volt annyira, hogy a jobb kanyar külső ívére sodródjunk miatta.
Valamivel feljebb az Arapu szigetnél is a bal oldalon maradtunk, és így megszemlélhettük a román folyami hadiflotta arzenálját Vărsătura nevű település katonai kikötőjében. Itt jobbnak láttuk, ha nem fotózunk.
Brajla következett. Jó idő volt, ráadásul most van az ortodox Pünkösd, az emberek pedig kihasználták a szabadnapot. Fürödtek, napoztak, motorcsónakokkal száguldoztak a Dunán. Miattuk is, illetve a megnövekedett hajóforgalom miatt is jobban kellett figyelnünk, át is húztunk a nyugodtabb jobb partra. Előtte azonban még elhaladtunk a Brajlai hajógyár mellett, ahol első ízben láthatott tengeri kajakunk közeli rokonokat: tengeri hajókat.
A város a szemközti partról rendezettnek, egységesnek tűnt. Erre a partra járnak át a helyiek strandolni. Jópofa, hogy mindenki megtalálhatja a számítását, az is aki homokos, az is aki füves partot keres.
A északnyugat felől érkező Duna-Deltába tartóknak Brajlánál van az egyik átkelési lehetőség: a Brajla és Smârdan közötti komp (a másik a galaci komp). Elég nagy a forgalom, két kisebb és két nagyobb komp jár folyamatosan, kellett is várnunk egy keveset, amíg biztonsággal átfértünk a kompok között. Galacon ez elég szűkre sikeredett, egy jó két-háromszáz méteres sprinttel jutottunk át a stég és a kikötéshez érkező komp között. Itt, Smârdan felett terveztük a következő pihenőt.
Galac dombon épült tömbházai tűntek fel először a távolban, majd ahogy közeledtünk a város feletti kikötő 37 daruja. Megérkeztek a felhők, amire elértük Galacot már esni is elkezdett. Nem nagyon, és nem is tartott sokáig, csak egy órácskányi szünetet jelentett a napok óta tartó napsütésből.
Galac alatt újabb tengeri hajók tüntek fel. Itt található ugyanis a holland tulajdonú Damen Shipyard, amely, a honlapját elnézve, igen komoly referenciákkal rendelkezik. A gyárban most is épül egy hatalmas hajó, míg mellette az a a Mamola Defender horgonyoz, amely szintén itt készült, és amellyel a tulajdonos Promar tengeri olajfúrok ellátását biztosítja.
Az esti szállásnak a Görönd (Grindu) alatti partot néztük ki. Oda tartva egy érdekes találkozást éltem át. Gáspár csak azért nem, mert ő elöl ült. A spiccdeckemre egyszer csak leszállt egy kérész. Gyorsan előkaptam a telefonomat, hogy lefotózzam. Mialatt elkészült a pár fotó, a kérész kezdett egyre rosszabbul kinézni. Behúzta szárnyait, vonaglott. Azon túl, hogy én is hallottam a Tisza-virágzásról, nem igazán ismertem a kérészeket. Most viszont tanúja lettem annak, hogyan válik ivaréretté, hogy utána megkeresse a párját és elpusztuljon. Mert, mint utólag kiderült, a kérész levedlett, otthagyta nekünk levetett ruháját, és, ahogyan megérkezett, fürgén tovaszállt.
Megjegyzés a főoldalon látható Duna 2860 monitorhoz:
Eddig a hátra lévő távolságot a folyamkilométer-táblák alapján adtuk meg. Még mindig nem tudjuk, hogy melyik ágon számolják (Galac után már tengeri mérföldben) a távolságot a tengerig, valamint főleg azért, mert holnap Gorgovánál bemegyünk a Deltába, és a Sontea-csatorna - Mila 23 - Trei Iezere tó - Bogdaproste tó - régi Sulina-ág útvonalon jutunk el Leteába, majd onnan holnapután ki Sulináig és a tengerig, a hátralévő három napban az általunk számolt megteendő távolság szerepel az adatok közt. Ez, innen Göröndről 177 kilométer.
Útvonal adatok az Endomondon:
37. nap: http://app.endomondo.com/workouts/533837476/188839
Cimkék: braila damen shipyard galac kérész