Újratervezés

Újratervezés

2015. május 31. 08:17 | írta: Bálint F Gyula | fotó: a szerző

Tegnap gondoltunk egyet, és ha már Fetești-i hídnál voltunk, a Borcea-i Duna-ágból átmentünk a Cernavodă-nál folyó főágba.

Este megnéztük Varga János Európa kék szalagja a Duna sorozatának jelenlegi környékünkre vonatkozó részt. Ennek hatására Gáspár felvetette, hogy mi lenne, ha átmennénk Cernavodă-ra, mert így nem maradnánk le a Hârșova előtti mészkő sziklák látványáról. Utánaszámoltunk a térképen, és mivel mindössze egy-két kilométer többlet evezést jelentett, felpakoltuk a kajakot az autóra, és felhajtottunk a Nap Autópályájára (Autostrada Soarelui – a Bukarest – Fekete-tenger közötti autópálya elnevezése).



A Saligny-híd lábánál tettük vízre a kajakot. A román mérnök, Anghel Saligny által tervezett, és 1895-ben átadott híd akkor Európa leghosszabb, a világon pedig a harmadik leghosszabb híd volt. A híd ma már műemlék, 1987 óta használaton kívül van, de én 1977-ben a tengerre menet még átvonatoztam rajta.

A híd után sok a parkoló hajó, uszály. Innen indul ugyanis a Duna – Fekete-tenger csatorna, amely jelentősen lerövidíti a lejutást a Dunáról a tengerre, elkerülve a Deltát. A csatornát 1984-ben adták át, nevéhez azonban sok keserűség tapad, építésénél ugyanis főleg politikai foglyokat, illetve vallási és nemzeti kisebbségek férfi tagjai dolgoztak, nyilván nem önszántukból.



A hajózás a Cernavodă-i ágban zajlik, ami valamivel hosszabb, mint a Borcea-i, így pár kilométert ugortunk előre, a 300-as táblánál indultunk. Már csak azt nem tudjuk, hogy ezt a távolság a Sulina-ágon mérik-e, ahol mi megyünk, vagy mondjuk a Chilián. De ez holnapután majd kiderül.

Sztojival Hârșován beszéltünk meg találkát, az a napi táv mintegy kétharmadánál van, így előtt még egyszer megálltunk enni, pihenni Ghindărești után. Ezen a szakaszon a fák között foghíjak vannak, ezekben majdnem mindenhol horgászok lesték a botjaikat, néhol a család játszott, főzött, pihent a háttérben. Találtunk egy üres beállót, ahol egy halászbárka mellett parkoltuk le a kajakunkat.



Ezen a Duna-ágon úgy tűnt, mintha állna a folyó. A pihenő utáni szakaszon ráadásul olyan sima volt, mintha egy feszített víztükrű medencében éppen senki nem lubickolna. De az érzés a méretek miatt csalóka, a GPS tanúsága szerint itt is 3 km/h feletti sebességgel hömpölyög a víz.

Hârșova előtt az utolsó falu Ghindărești, ahol egy nagyobbacska sziklát kellett kikerülnie a Dunának. A szikla tetejére egy lipován keresztet emeltek. A lipován orosz ortodox óhitű, főleg halászattal foglalkozó népcsoport, amely mintegy kétszáz évvel ezelőtt emigrált Oroszországból és telepedett le a Duna-Deltában.



Hârșova előtt található ezen Duna-szakasz leglátványosabb része. A kelet felé folyó Duna Călărasi-nál nekiütközik a dobrudzsai kristályos tönknek, és kénytelen irányt váltani, hogy csak több mint 150 kilométerre északra találjon újra utat a tenger felé. A masszívabb rétegeket évmilliók során rájuk rakódott üledékes takaró borítja, azonban itt ezek a felszínre kerültek, és igencsak látványosak. Tudják ezt a helyiek is, a sziklák környékén több kempingező, piknikező csoportot is láttunk.



Három kilométerrel lejjebb újra kikötöttünk. Sztoji egy sziklafal alatt várt minket, Hârșova ugyanis egy magaslatra épült, amelynek stratégiai jelentőségét már a rómaiak is felismerték, és Carsium néven egy erődítményt építettek ide. A török uralom alatt jelentős gazdasági, politikai és kereskedelmi központ volt. A kommunizmus alatt a város visszafejlődött, kikötőjét elhanyagolták. Fel is merült bennem, mellette elhaladva, hogy például az alább látható darut vajon mikor használták utoljára?





Hârșova után rövid időre újra egyesül a két Duna ág. Ezen a rövid szakaszon épült az utolsó Duna-híd, amely Giurgeni és Vadu Oii között ível át a folyón. Emlékezzünk csak, az első híd Donaueschingennél található, pár méterrel a Brigach és Breg folyók összefolyása után, azaz attól a ponttól, ahonnan Duna a Duna.





A Vitéz Kürtős Teamnek 36 nap alatt sikerült megtenni e két híd közötti 2541 kilométeres távolságot.


Útvonal adatok az Endomondon:
36. nap: http://app.endomondo.com/workouts/533242693/188839
Megjegyzés: A loggert Cernavodă után 7 kilométerrel jutott eszünkbe bekapcsolni.

Cimkék: cernavoda donauechingen harsova lipován